"Skrik" av Munch
Sinnataggen - Frognerparken
"Aften på Karl Johan" av Edvard Munch 1892
Hans Jæger av Edvard Munch - 1889

  • Om meg
  • Kontakt oss

Likeroslo.no

  • Hjem
  • Byvandringer
    • Byvandringer med Liker Oslo
    • Litterær vandring fra 7-juniplassen til Akerselva
    • Oslo på tvers langs Pilegrimsleden
    • Skulpturvandring i Ekebergparken til Middelalderparken
    • Skulptur- og gatekunstvandring fra Løren til Tøyen
  • Osloelver
    • Fra Oslomarka til Oslofjorden
    • Frognerelva
    • Alnaelva
    • Mærradalsbekken
    • Hovinbekken
    • Hoffselva
    • Ljanselva
    • Lysakerelva
    • Akerselva
  • Skulpturer
    • Liker Oslos Julekalender 2020
    • Sammen kan vi bære de tyngste byrder
    • Stolene uten seter
    • Alexis
    • Der tigerne bor
    • Skulpturelle møbler
    • Menneskekroppen
    • Spansketrappen midt i Oslo?
    • Oslodjevelen
    • Moskéen som ikke ble bygget
    • Lærer og elev
    • Bydelen som vil ha tilbake bekken sin
    • Fem tonn glass
    • Engelen
    • Kongen i aftenskyggen
    • Ja vi elsker smijernskunst
    • Trommen uten lyd
    • En tankevekker
    • Den ustemte klokken
    • Løvene på Løvebakken
    • Storstua på Haugenstua
    • Mannen som bare skulle “staa der og være god kunst”
    • Hoppe eller snu om – hva er modigst?
    • Stegosaurusegget
    • Oslo Treet
  • Benker
    • Liker Oslos Julekalender 2021
    • Ruth Maiers plass
    • Benken på Vettakollen
    • Nordre Skøyen hovedgård
    • Benken ved Jarfossen
    • Ekebergåsen
    • Benken på Alfaset
    • Langgaardsløkken
    • St. Hanshaugen
    • Bjørnsjøhelvete
    • Huk
    • Fredsbenken
    • Munchbenkene
    • Ola Narr
    • Halfdan Kjerulfs plass
    • Frognerparken
    • En benk på Økern
    • Dronningfossen
    • Maridalsalpene
    • Torshovdalen
    • Botanisk hage
    • Nedre Vøyen
    • Slottsparken
    • Små monumenter
    • Hjemmebenken
  • Historie
    • St. Hallvards dag
    • Oslos fremtidsbibliotek
Du er her:Hjem / Byens benker / Frognerparken

Frognerparken

15 des

Femtende desember – Julekalender 2021:

Har du lagt merke til at Frognerparken er full av rødmalte benker med personlige navneskilt? Den 460 mål store Frognerparken har totalt ca. 200 benker utplassert og Frognerparkens venner formidler «kjøp» av benkene. Det er mange som kjøper seg en benk med en plakett på, det selges mellom 15 og 20 benker i året.

Skikken med minne-benker i offentlige parker kommer fra England. Det vanligste er å hedre noen som har gått bort, men flere velger også å kjøpe en benk for å markere bryllupsdagen, for eksempel sølvbryllup, gullbryllup eller runde fødselsdager. Andre kjøper en benk for å hylle parforholdet – uten at det er noe jubileum å feire.

En «kjøpe»-benk i Frognerparken. Foto:mariannelikeroslo

Frognerparkens venner

Frognerparkens Venner har siden 1971 passet på Frognerparken. Venneforeningen ble stiftet da kommunen planla å legge en motorvei gjennom Frognerparken. Helt absurd!

Trafikkbelastningen i Oslo sentrum var enorm på begynnelsen av 60-tallet. Forurensningen og støyen gjorde at folk flyttet ut av bykjernen – og ble pendlere. I 1960 var planene for T-banen allerede klare og utbyggingen var i gang. Men det gikk for sakte og flere og flere så behovet for å kjøpe seg bil og bruke den til og fra jobb. For å bryte denne onde sirkelen trengtes det store grep. Det første forsøket ble lansert allerede i 1965, i form av en transportanalyse.

Inspirert av en studietur arrangert av Oslo byplankontor til ulike storbyer i USA, utarbeidet en delegasjon av eksperter, Transportanalysen for Oslo-området. Planen ble lagt frem 7. april 1965, og løsningen var at det nå skulle legges en 12-felts motorvei – tvers igjennom det sentrale Oslo fra Skøyen i vest til Etterstad i øst. Trafikken inn til sentrum skulle gå via en motorvei gjennom Frognerparken og under Slottet. På Olaf Ryes plass på Grünerløkka skulle det bygges et stort treetasjes fordelingskryss som skulle sende trafikken i to brede løp gjennom og ut av byen østover. Absurd, men sant!

Bymotorveien

Denne planen ble på folkemunne hetende Bymotorveien. Det skulle snart vise seg at det ikke gikk like motstandsfritt å legge en motorvei gjennom Oslo sentrum som planleggerne hadde lært at det gjorde i amerikanske slumstrøk. Nye veitraseer og nødvendig riving førte til en storstilt organisert motstand i de mest berørte lokalmiljøene, som blant annet Grünerløkka og Frogner. Planen ble heldigvis raskt parkert. Bymotorveien overlevde ikke oljekrisen i 1972/73, men man rakk å få bygget Bispelokket, Nylandsveien og Nylandsbrua. 

Skal det være en benk til jul?

  • Man må være medlem av Frognerparkens Venner for å kunne kjøpe og beholde en egen benk.
  • Du velger selv hvilken benk du ønsker og tekst på skiltet. 
  • Frognerparkens venner godkjenner valg av benk, bestiller skilt og skrur det opp. 
  • Skiltet er 3 x 12 cm og det er plass til maks 4 linjer tekst. Jo mer tekst jo mindre skrifttyper.
  • Du må velge en av de benkene som allerede er i parken og som ikke har skilt.
  • Det er to typer benker, røde som er fundamentert fast og smijernsbenker. De røde kan ikke flyttes. Smijernsbenkene kan flyttes og blir noen ganger tatt inn for å restaureres.
  • Benken er ikke din private benk. Alle i parken kan bruke benken, selv om du får en spesiell tilknytning til akkurat denne benken med skilt på.
  • Benk med skilt koster 8000,- Disse pengene går inn til et fond som brukes til prosjekter i parken.
Forrige post: « Halfdan Kjerulfs plass
Neste post: En benk på Økern »

Reader Interactions

Kommentarer

  1. Terje Sølsnes says

    15. desember 2021 ved 08:21

    Hva man har vært igjennom når det gjelder «byplanlegging»! Ble øyeblikkelig livsvarig medlem av Frognerparken Venner! Takk for at det ikke ble noe av!

    Svar
    • Marianne says

      15. desember 2021 ved 08:28

      Ja, vanvittig «byplanlegging»!!

      Svar

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hoved sidebar

Følg meg

  • Facebook
  • Instagram

Liker Oslo ❤️

Norges hovedstad er ikke så veldig stor sett med globale øyne, litt over 700.000 mennesker bor her. Oslo er byen med den fine beliggenheten mellom marka og fjorden. Her har vi alt: Et urbant sentrum med tusenvis av tilbud, fjorden med de idylliske øyene, store vassdrag med elver og bekker som renner tvers gjennom bybebyggelsen og ut i Oslofjorden.

Oslo er også en by i endring, det dukker stadig opp nye bygg og bydeler som gjør at internasjonal presse kommer hit for å skrive om det. Condé Nast Traveller skrev begeistret i 2019:

«Norway’s capital has come out of the cold to join the ranks of cool Scandi cities creating a buzz with their exiting design, culture and food scenes»

Det eneste vi mangler i denne byen er flere entusiaster som kan fortelle om alt det fine som finnes i Oslo, derfor skal jeg skryte av byen min her!

Tigerskulpturen på Jernbanetorget

Kategori

  • Bibliotek (1)
  • Byens benker (25)
  • Byvandringer (2)
  • Festdager (1)
  • Fine steder (25)
  • Langs elvene i Oslo (10)
  • Oslomarka (5)
  • Skulptur (26)

Arkiv

  • desember 2022
  • november 2022
  • desember 2021
  • november 2021
  • mai 2021
  • desember 2020
  • november 2020
  • juni 2020
  • mai 2020

Stikkord

Akerselva Akershus festning Bekker Bjørvika Byens benker Deichmans bibliotek Ekebergparken Elver Eventyrskog Fine steder Fint å bade Fosser Future library Groruddalen Hallvardskatedralen Helgener Julekalender 2020 Julekalender 2021 Julekalender 2022 Kirker Kloster Mathall Middelalderbyen Minnepark Nordmarka Oslodjevelen Osloelver Oslo S Oslos høyeste topp Parker Ruiner Rådhuset Rådhusklokkene Skulptur Skulpturpark St. Hallvard T-banekunst Urskog Vaterland Vettakollen Vigeland Vigelandsparken Vår Frelsers gravlund Åtte elver på åtte dager Østmarka

Søk

  • Om meg
  • Personvern
  • Byvandringer i Oslo

© 2023 - www.likeroslo.no ❤️ marianne@likeroslo.no - org.nr: 925 827 738