"Skrik" av Munch
Sinnataggen - Frognerparken
"Aften på Karl Johan" av Edvard Munch 1892
Hans Jæger av Edvard Munch - 1889

  • Om meg
  • Kontakt oss

Likeroslo.no

  • Hjem
  • Byvandringer
    • Byvandringer med Liker Oslo
    • Litterær vandring fra 7-juniplassen til Akerselva
    • Oslo på tvers langs Pilegrimsleden
    • Skulpturvandring i Ekebergparken til Middelalderparken
    • Skulptur- og gatekunstvandring fra Løren til Tøyen
  • Osloelver
    • Fra Oslomarka til Oslofjorden
    • Frognerelva
    • Alnaelva
    • Mærradalsbekken
    • Hovinbekken
    • Hoffselva
    • Ljanselva
    • Lysakerelva
    • Akerselva
  • Skulpturer
    • Liker Oslos Julekalender 2020
    • Sammen kan vi bære de tyngste byrder
    • Stolene uten seter
    • Alexis
    • Der tigerne bor
    • Skulpturelle møbler
    • Menneskekroppen
    • Spansketrappen midt i Oslo?
    • Oslodjevelen
    • Moskéen som ikke ble bygget
    • Lærer og elev
    • Bydelen som vil ha tilbake bekken sin
    • Fem tonn glass
    • Engelen
    • Kongen i aftenskyggen
    • Ja vi elsker smijernskunst
    • Trommen uten lyd
    • En tankevekker
    • Den ustemte klokken
    • Løvene på Løvebakken
    • Storstua på Haugenstua
    • Mannen som bare skulle “staa der og være god kunst”
    • Hoppe eller snu om – hva er modigst?
    • Stegosaurusegget
    • Oslo Treet
  • Benker
    • Liker Oslos Julekalender 2021
    • Ruth Maiers plass
    • Benken på Vettakollen
    • Nordre Skøyen hovedgård
    • Benken ved Jarfossen
    • Ekebergåsen
    • Benken på Alfaset
    • Langgaardsløkken
    • St. Hanshaugen
    • Bjørnsjøhelvete
    • Huk
    • Fredsbenken
    • Munchbenkene
    • Ola Narr
    • Halfdan Kjerulfs plass
    • Frognerparken
    • En benk på Økern
    • Dronningfossen
    • Maridalsalpene
    • Torshovdalen
    • Botanisk hage
    • Nedre Vøyen
    • Slottsparken
    • Små monumenter
    • Hjemmebenken
  • Historie
    • St. Hallvards dag
    • Oslos fremtidsbibliotek
Du er her:Hjem / Byens benker / Bjørnsjøhelvete

Bjørnsjøhelvete

9 des

Niende desember – Julekalender 2021:

Dagens benk er litt vel aktuell etter at strømprisene har skutt i været i høst. Benken står langt inni Nordmarka, ved hengebrua over Bjørnsjøhelvete. Historisk har hengebrua faktisk tilknytning til kraftforsyningen i Oslo. Den ble bygget for Oslo Lysverker i 1954 da nye kraftledninger skulle strekkes i området. Da kunne man transportere arbeidere og utstyr tørrskodd over det smaleste juvet fra veien på den ene siden til kraftlinjen på den andre. Dette sparte arbeiderne for mange kilometers gange. Her ble den nye strømforsyningsledningen fra Hol til Oslo – Holslinja II bygget parallelt med den første Holslinja I fra 1949.

Hengebroa over Bjørnsjøhelvete. Foto:mariannelikeroslo

Hengebroa har et spenn på 22 meter og henger 13 meter over elva som renner mellom Bjørnsjøen og Skjærsjøen. Navnet Bjørnsjøhelvete kommer av at her på det smaleste hadde tømmerfløterne store problemer, fordi tømmeret alltid satte seg fast og var vanskelig å drive videre ned Bjørnsjøelva. Tømmerfløting har man drevet med i Nordmarka siden 1500-tallet og helt opp til 1970-tallet.

Bjørnsjøhelvete. Foto:mariannelikeroslo

Elektrisitet i Christiania

På slutten av 1870 årene ble de første elektriske lysanleggene bygget i Christiania, og i 1880 årene tok flere industribedrifter i bruk elektriske lysanlegg. Utover 1890 årene kom gjennombruddstiden for kraft, og det ble bygget større anlegg som kunne forsyne hele byer. I Christiania ble det satset på utbygging av vannkraft og i 1898 startet byggingen av en demning ved Skjærsjøen. Kraftstasjonen på Hammeren mellom Skjærsjøen og Maridalen ble ferdig i 1900 – denne kraftstasjonen er Norges eldste fungerende og leverer i dag strøm til ca 1000 husstander.

Med utviklingen av ny teknologi og ny industri var det likevel ikke nok kraft til hovedstaden. Holselva i Buskerud ble foreslått som en kilde som kunne gi kraft. I 1916 kjøpte derfor kommunen rettighetene til Holsvassdraget med tanke på å bygge det ut i fremtiden.

Benken ved hengebroa. Foto:mariannelikeroslo

Utbyggingen av Holsledningene

Andre verdenskrig satt en stopper for utbyggingen av kraftledningen, først i 1945 ble planleggingen gjenopptatt. Men, en kraftlinje gjennom Nordmarka ble ikke godt mottatt av Oslos befolkning. Høsten 1946 kom det massiv motstand fra friluftsfolk som ville verne marka mot monstermastene. Avisene var også fulle av innlegg fra turistforeninger, sportsfiskere og andre. Det kom mange forslag om alternativer som; jordkabel og tremaster istedenfor store stålmaster. Bystyret vedtok bygging til slutt og i hele 1948 pågikk byggingen av Holslinjen med opptil 700 mann i arbeid.

Strømforbruket i Osloregionen fortsatte å øke, og trinn II ble vedtatt bygget. Hol–Oslo linje II ble ferdig i 1956. Traseen ble lagt parallelt med linje I fra 1949, og dermed fikk vi dagens brede felt med doble ledninger.

Ny bro og nytt skilt. Foto:mariannelikeroslo

Vern av Hengebrua

I nyere tid er det mange turgåere som har lagt turen innom Indiana Jones-hengebrua, en spektakulær bro som ble flittig brukt av friluftsfolk, idrettsutøvere og som filmlocation. Men brua forfalt og den var ikke lenger tilrådelig til bruk av en mann og en hest, slik den var bygget for. I 2019 bestemte eieren Statnett seg for å kvitte seg med hengebrua. I løpet av våren 2020 var media engasjert i saken om hengebroa, antakelig på bakgrunn av Facebookgruppen Folkeaksjonen for vern av hengebroen over Bjørnsjøhelvete som ble opprettet av Sindre Langaas. Det lokale engasjementet økte i takt med medlemmene (2618 medlemmer pr i dag), og resulterte i at Statnett snudde og gikk med på å rehabilitere brua og oppgradere sikkerheten slik at den skulle bli tryggere å passere.

30. oktober 2020 åpnet den nye rehabiliterte hengebrua og siden har byens befolkning strømmet til den spektakulære broen over helvete!

Fint på helvetesbrua. Foto:Trine Bach Hagen
Forrige post: « St. Hanshaugen
Neste post: Huk »

Reader Interactions

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hoved sidebar

Følg meg

  • Facebook
  • Instagram

Liker Oslo ❤️

Norges hovedstad er ikke så veldig stor sett med globale øyne, litt over 700.000 mennesker bor her. Oslo er byen med den fine beliggenheten mellom marka og fjorden. Her har vi alt: Et urbant sentrum med tusenvis av tilbud, fjorden med de idylliske øyene, store vassdrag med elver og bekker som renner tvers gjennom bybebyggelsen og ut i Oslofjorden.

Oslo er også en by i endring, det dukker stadig opp nye bygg og bydeler som gjør at internasjonal presse kommer hit for å skrive om det. Condé Nast Traveller skrev begeistret i 2019:

«Norway’s capital has come out of the cold to join the ranks of cool Scandi cities creating a buzz with their exiting design, culture and food scenes»

Det eneste vi mangler i denne byen er flere entusiaster som kan fortelle om alt det fine som finnes i Oslo, derfor skal jeg skryte av byen min her!

Tigerskulpturen på Jernbanetorget

Kategori

  • Bibliotek (1)
  • Byens benker (25)
  • Byvandringer (2)
  • Festdager (1)
  • Fine steder (25)
  • Langs elvene i Oslo (10)
  • Oslomarka (5)
  • Skulptur (26)

Arkiv

  • desember 2022
  • november 2022
  • desember 2021
  • november 2021
  • mai 2021
  • desember 2020
  • november 2020
  • juni 2020
  • mai 2020

Stikkord

Akerselva Akershus festning Bekker Bjørvika Byens benker Deichmans bibliotek Ekebergparken Elver Eventyrskog Fine steder Fint å bade Fosser Future library Groruddalen Hallvardskatedralen Helgener Julekalender 2020 Julekalender 2021 Julekalender 2022 Kirker Kloster Mathall Middelalderbyen Minnepark Nordmarka Oslodjevelen Osloelver Oslo S Oslos høyeste topp Parker Ruiner Rådhuset Rådhusklokkene Skulptur Skulpturpark St. Hallvard T-banekunst Urskog Vaterland Vettakollen Vigeland Vigelandsparken Vår Frelsers gravlund Åtte elver på åtte dager Østmarka

Søk

  • Om meg
  • Personvern
  • Byvandringer i Oslo

© 2023 - www.likeroslo.no ❤️ marianne@likeroslo.no - org.nr: 925 827 738