"Skrik" av Munch
Sinnataggen - Frognerparken
"Aften på Karl Johan" av Edvard Munch 1892
Hans Jæger av Edvard Munch - 1889

  • Om meg
  • Kontakt oss

Likeroslo.no

  • Hjem
  • Byvandringer
    • Byvandringer med Liker Oslo
    • Litterær vandring fra 7-juniplassen til Akerselva
    • Oslo på tvers langs Pilegrimsleden
    • Skulpturvandring i Ekebergparken til Middelalderparken
    • Skulptur- og gatekunstvandring fra Løren til Tøyen
  • Osloelver
    • Fra Oslomarka til Oslofjorden
    • Frognerelva
    • Alnaelva
    • Mærradalsbekken
    • Hovinbekken
    • Hoffselva
    • Ljanselva
    • Lysakerelva
    • Akerselva
  • Skulpturer
    • Liker Oslos Julekalender 2020
    • Sammen kan vi bære de tyngste byrder
    • Stolene uten seter
    • Alexis
    • Der tigerne bor
    • Skulpturelle møbler
    • Menneskekroppen
    • Spansketrappen midt i Oslo?
    • Oslodjevelen
    • Moskéen som ikke ble bygget
    • Lærer og elev
    • Bydelen som vil ha tilbake bekken sin
    • Fem tonn glass
    • Engelen
    • Kongen i aftenskyggen
    • Ja vi elsker smijernskunst
    • Trommen uten lyd
    • En tankevekker
    • Den ustemte klokken
    • Løvene på Løvebakken
    • Storstua på Haugenstua
    • Mannen som bare skulle “staa der og være god kunst”
    • Hoppe eller snu om – hva er modigst?
    • Stegosaurusegget
    • Oslo Treet
  • Benker
    • Liker Oslos Julekalender 2021
    • Ruth Maiers plass
    • Benken på Vettakollen
    • Nordre Skøyen hovedgård
    • Benken ved Jarfossen
    • Ekebergåsen
    • Benken på Alfaset
    • Langgaardsløkken
    • St. Hanshaugen
    • Bjørnsjøhelvete
    • Huk
    • Fredsbenken
    • Munchbenkene
    • Ola Narr
    • Halfdan Kjerulfs plass
    • Frognerparken
    • En benk på Økern
    • Dronningfossen
    • Maridalsalpene
    • Torshovdalen
    • Botanisk hage
    • Nedre Vøyen
    • Slottsparken
    • Små monumenter
    • Hjemmebenken
  • Historie
    • St. Hallvards dag
    • Oslos fremtidsbibliotek
Du er her:Hjem / Fine steder / Oldtidsveien over Grønliåsen

Oldtidsveien over Grønliåsen

13 des

Flere ganger har jeg tatt med spreke venner på vandretur fra bygrensen i sør (Tårnåsen) til bygrensen i vest (Lysakerelva). En to-dagers tur på til sammen ca 4,4 mil, der vi vandrer gjennom det meste av alt det fine Oslo har å by på!

Mottoet er: På tvers av Oslo, mest mulig grønt og innom alle elvene! De første kilometerne går vi på svabergene langs Oldtidsveien over Grønliåsen. Dette er et favoritt-fint-sted både sommer og vinter!

Med spreke venner over Grønliåsen. Foto: Irmelin B. Muri

Oldtidsveien

Den første ferdselen på Oldtidsveiene i Norge har foregått for minst 3500-4000 år siden og er de eldste veiene vi kjenner til. Veiene var først brukt av jaktfolk og lokal trafikk mellom bosetningene. Etter hvert ble det mer sammenhengende gå- og rideveier. Oldtidsveien over Grønliåsen er trolig så gammel som 2000-3000 år.

Gravrøys langs Oldtidsveien over Grønliåsen. Foto: mariannelikeroslo

Gravrøyser

Forekomsten av gravrøyser langs veien viser økende ferdsel i jernalderen. Byantikvaren har fredet og skiltet 8 gravrøyser, datert til jernalderen (500 f.Kr. – 1000 e.Kr). I denne perioden var det vanlig å brenne de døde med eventuelle gaver på et likbål. Menneskene i jernalderen forestilte seg at likbålet hjalp den døde over i neste verden. Det var vanlig å legge slike gravhauger langs ferdselsårer.

I jernalderen ble det fra ulike retninger anlagt flere slike hovedveier inn mot der Oslo ligger i dag. Denne Oldtidsveien hadde to traseer, en tørr og en mer fuktig. I ufredstider gikk de veifarene i skjul nede i dalføret, mens i gode tider kunne de vise seg i åpent terreng på svabergene. 

Oldtidsveien over Grønliåsen. Foto: mariannelikeroslo

Denne grønne ryggen med toppunkt på 228 meter har blankskurte svaberg. Det er rart å tenke på at i perioden etter siste istid for ca 12.000 år siden stakk denne ryggen opp som en langstrakt holme i havet (sammen med Ekebergåsen). Disse holmene vokste seg større og større etter hvert som landhevingen gjorde seg gjeldende.

Vedlikehold

Grunneierne hadde fra 1100 – 1200-tallet mange plikter knyttet til vedlikehold av veiene. Den skulle ha en bredde på 5 meter slik at to ryttere kunne møtes. Som arbeidsredskap hadde kontrolløren en stav på 5 meter som han holdt på tvers av hesten.

Jeg tråkker skiløype over Grønliåsen. Foto: mariannelikeroslo

Kongeveien

På 1600-tallet ble hjulgående kjøretøy mer og mer tatt i bruk. Da var ikke veien over Grønliåsen brukbar lenger og den ble flyttet til flaten vest for Grønliåsen. Den eksisterende veien ble likevel utbedret og var i bruk til Den Frederikshaldske kongevei ble anlagt ennå litt lenger mot vest etter kongelig forordning i 1636. Kongeveien var i sin tid en viktig ferdselsåre mellom Christiania og Fredrikshald. I dag er den en del av Nasjonal sykkelvei rute 7 og pilegrimsleden mellom Halden og Trondheim via Oslo. Veien hadde status som kongevei frem til 1862. Da ble den nye veien langs sjøen anlagt, vår tids Mossevei og veiene fikk nå betegnelsen Hovedvei.

Det nye «branntårnet» fra 2019. Foto: mariannelikeroslo

Branntårnet

Omtrent ved dagens kommunegrense mellom Oppegård (nå Nordre Follo) og Oslo, ca 216 m.o.h. lå det et branntårn med utsyn over store deler skogsområdene mot øst, mot Nesodden og inn i marka mot nord. Det ble bygget av Ljansbrukets eier i 1910. Branntårnet lå på Ljansbrukets grunn, storgodset ved Hvervenbukta, som også eide store deler av Oppegård. I 1932 ble tårnet ombygd, da fikk de fast telefon, kartbord og kikkert. I 1942 stoppet Ljansbruket vakttjenesten og Skogselskapet overtok oppsynet i noen år. Tårnet var 11 m høyt og et populært utfartsmål, inntil det forfalt og ble revet på 1960-tallet av sikkerhetsmessige grunner. I 2019 ble det satt opp et nytt utsiktstårn her av frivillige fra Oppegård, så nå er stedet et populært turmål igjen!

Forrige post: « Trekantblokka
Neste post: Nasjonalbiblioteket »

Reader Interactions

Kommentarer

  1. Morten Kalland says

    21. mai 2023 ved 14:54

    Spennende historie. Takk for fin info.

    Svar

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hoved sidebar

Følg meg

  • Facebook
  • Instagram

Liker Oslo ❤️

Norges hovedstad er ikke så veldig stor sett med globale øyne, litt over 700.000 mennesker bor her. Oslo er byen med den fine beliggenheten mellom marka og fjorden. Her har vi alt: Et urbant sentrum med tusenvis av tilbud, fjorden med de idylliske øyene, store vassdrag med elver og bekker som renner tvers gjennom bybebyggelsen og ut i Oslofjorden.

Oslo er også en by i endring, det dukker stadig opp nye bygg og bydeler som gjør at internasjonal presse kommer hit for å skrive om det. Condé Nast Traveller skrev begeistret i 2019:

«Norway’s capital has come out of the cold to join the ranks of cool Scandi cities creating a buzz with their exiting design, culture and food scenes»

Det eneste vi mangler i denne byen er flere entusiaster som kan fortelle om alt det fine som finnes i Oslo, derfor skal jeg skryte av byen min her!

Tigerskulpturen på Jernbanetorget

Kategori

  • Bibliotek (1)
  • Byens benker (25)
  • Byvandringer (2)
  • Festdager (1)
  • Fine steder (25)
  • Langs elvene i Oslo (10)
  • Oslomarka (5)
  • Skulptur (26)

Arkiv

  • desember 2022
  • november 2022
  • desember 2021
  • november 2021
  • mai 2021
  • desember 2020
  • november 2020
  • juni 2020
  • mai 2020

Stikkord

Akerselva Akershus festning Bekker Bjørvika Byens benker Deichmans bibliotek Ekebergparken Elver Eventyrskog Fine steder Fint å bade Fosser Future library Groruddalen Hallvardskatedralen Helgener Hengekøye Julekalender 2020 Julekalender 2021 Julekalender 2022 Kirker Kloster Mathall Middelalderbyen Minnepark Nordmarka Oslodjevelen Osloelver Oslomarka Oslo S Oslos høyeste topp Oslos vassdrag Parker Ruiner Rådhusklokkene Skulptur Skulpturpark Urskog Vaterland Vettakollen Vigeland Vigelandsparken Vår Frelsers gravlund Åtte elver på åtte dager Østmarka

Søk

  • Om meg
  • Personvern
  • Byvandringer i Oslo

© 2023 - www.likeroslo.no ❤️ marianne@likeroslo.no - org.nr: 925 827 738